Köpvillkor

Företaget har sitt säte i Stockholm, vi har ingen fysisk butik utan finns på nätet.
Har du frågor eller funderingar kring ditt köp, skicka ett mail till info@kappratt.se eller ring oss på 08-58 00 96 00 så hjälper vi dig.

Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse automatiskt till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post på info@kappratt.se eller ringa oss på 08-58 00 96 00.

Leverans
Normalt levereras din order på 1-3 dagar, om inget annat anges. OBS! Beställningar som görs på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om det skulle bli någon form av försening och din order inte har dykt upp inom 7 dagar (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@kappratt.se eller ringa oss. Läs mer under Frakt & Leverans.

Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Ångerrätt/Öppet köp
Skulle du ångra ditt köp, har du som kund alltid 30 dagar öppet köp/ångerrätt hos oss på käpprätt.se. Detta gäller från att du hämtat ut din vara och på varor som är oanvända i obruten originalförpackning. Det går självklart bra att försiktigt ta ut och prova vissa varor såsom käppar inomhus, men tänk på att det inte är möjligt på vissa varor av hygieniska skäl. Är du osäker på vad som gäller för just din produkt så kan du alltid ringa oss på 08-58 00 96 00 eller mejla info@kappratt.se.

Hur returnerar jag min vara:
Fyll i retursedeln som medföljer i din order. Texta tydligt vad du returnerar, antal samt ditt ordernummer. Paketera din vara väl, tänk på att du som avsändare ansvarar för paketet tills att det kommit fram till oss. Om möjligt använd emballaget som varan kom i. Klistra sen på bifogad returfraktsedel på paketet och lämna in det till närmsta postombud. Vid retur debiteras 59 kronor som dras av på ursprungliga betalningen.

Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig, såsom exempelvis pottor, toalettsitsar, CPAP -produkter mm.

Specialbeställda eller måttanpassade produkter, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål, exempelvis avkapade käppar eller specialbeställda rullstolar.

Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset. Läs mer under Frakt & Leverans.

Transportskador
Om produkten är skadad vid leveranstillfället ska detta anmälas omgående till Käpprätts kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar från mottagandet. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören eller ombudet vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Käpprätt. Om den skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej uthämtad order
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 199 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om varan ska skickas på nytt debiterar vi 59 kronor för ytterligare fraktkostnad.

Reklamation och klagomål
Skulle emballaget vara skadat när du hämtar ut din vara, ber vi dig att dokumentera detta och sedan öppna emballaget och inspektera produkten så att den är hel. Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad åtar vi oss självklart enligt konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet om detta skett innan mottagande av varan. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts, inom en rimlig tid från uthämtande av varan. Ring eller mejla oss, 08-58 00 96 00 eller info@kappratt.se.

Hur går du tillväga vid reklamation? Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till info@kappratt.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter
Genom att handla hos Käpprätt accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Käpprätt är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, Instabox.

Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
Käpprätt är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. Tvist och lagval I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se https://ec.europa.eu/consumers/odr Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.